2011. március 31., csütörtök

RAV – Regionale Arbeitsvermittlungszentren, avagy a svájci munkaügyi központok I.

Ahogy a nevéből is kitűnik, ez egy országos szervezet, amely a munkanélküliekkel foglalkozik. Ez alapján, többeknek igaza volt akkor, amikor azt javasolta, hogy saját magam keressek állást, önállóan, személyesen, mert a RAV azokra a munka nélkül maradt emberekre koncentrál, akik kapnak munkanélküli ellátást.

Nekik szigorú szabályokat, és menetrendet kell betartani ahhoz, hogy ne vonják meg tőlük a támogatást. Ez rendszeres találkozót jelent a személyes tanácsadóval, havi legalább 20 jelentkezést különböző álláshirdetésekre, és erről pontosan vezetett és időben leadott dokumentációt. Cserébe kapnak tanácsadást, képzéseket, tréningeket, egyszóval információt.

Angol nyelvű fórumokat is olvastam arról, hogy külföldiként milyen tapasztalatai vannak a RAV-ról az embereknek. Egy biztos, nagyon fontos, hogy az ember milyen kapcsolatot alakít ki a neki kirendelt tanácsadóval. Célszerű, minél jobbat, mert ez az ember jelent a hatóságok felé a magatartásunkról, elhelyezkedési hajlandóságunkról, és rajta is múlik, hogy egy kedvező állásajánlat híre eljut-e hozzánk.

Aki szeretne böngészni az oldalaikon, annak itt a link:

http://www.treffpunkt-arbeit.ch/

Mivel én nem dolgoztam korábban Svájcban, nem térnék ki arra, hogy mennyi ideig tartó munkaviszony után jár pénzbeli munkanélküli ellátás, de a fenti oldalon mindennek utána lehet olvasni.

Ugyanezen a címen egyébként van egy csomó álláshirdetés is, ezeket viszonylag régóta nézem, és jelentkeztem is már néhány hirdetésre, eddig sajnos negatív eredménnyel. Valahol olvastam, sajnos, már nem tudom, hogy hol, hogy ezeket a hirdetéseket ingyenesen teszi közzé a RAV, és éppen ezért nincs igazán ellenőrizve, hogy ki és milyen pozíciót hirdet. Ezt alátámasztja az a tapasztalatom, hogy szinte azonnal jelentkeztem egy vendéglátós állásra, elküldtem a teljes Bewerbungsdossier-t levélben, és postafordultával visszajött az egész, hogy a cím ismeretlen, ezek után kerestem a hirdetést az oldalon, és szőrén-szálán eltűnt.

Meséltem arról, hogy milyen szolgáltatás jár a munkanélkülieknek, most rátérek arra, mi jár annak, aki tartózkodási és munkavállalási engedély birtokában, ámde korábbi svájci munkatapasztalat nélkül fordul az irodához. Én Badenben (Aargau kantonban) próbálkoztam, más kantonban lehet eltérő a gyakorlat...

Első körben személyesen el lehet látogatni az irodába, ahol rengeteg szóróanyag, prospektus, újság áll rendelkezésére a látogatóknak. Ezekből szabadon lehet válogatni, több nyelven hozzáférhetőek, és tényleges segítséget nyújtanak az álláskereséshez. Én például egy ilyen prospektus olvasása közben szembesültem azzal, hogy az Europass önéletrajz felesleges, bonyolult és hosszú.

Majdnem minden országra igaz, de Svájcra fokozottan, hogy az emberek elvárják, hogy minél hamarabb és minél jobban idomulj a helyi szokásokhoz. Tehát „ Rómában tégy úgy/élj úgy, mint a rómaiak.” Amennyiben a svájci munkáltató a megszokott kifejezéseket, formátumot, tagolást, és információkat akarja látni egy önéletrajzban, ne fárasszuk az Europass-os sallangokkal, különben az első percben félredobja az anyagunkat.

Számítógépes adatbázis is rendelkezésre áll a helyi RAV irodában, ahol ügyfélfogadási időben szabadon nézelődhetünk. A brossúrák egyébként netről is letölthetők:

http://www.treffpunkt-arbeit.ch/downloads/broschueren/arbeitslose/

Elég nagy a forgalom a központban, de gyors, udvarias és kedves recepciósok segítik a tájékozódást. Nem egy esetben érkeznek olyanok, akiknek nyelvi nehézségeik vannak, ilyenkor tagoltan, érthetően, akár többször is elmagyarázzák a teendőket.

Amikor először ott jártunk, érdeklődtünk az elérhető szolgáltatások felől. Akkor közölte velünk a hölgy, hogy a lakóhely szerint illetékes önkormányzatnál kell bejelentkeznünk munkanélküliként. Ez nagyjából 5 percet vesz igénybe. Kapunk egy lepecsételt nyomtatványt, amivel utána bejelentkezhetünk a munkaügyi központban. Célszerű magunkkal vinni a teljes jelentkezési anyagunkat: önéletrajz, bizonyítványok fordítása, másolata. Ezen kívül kérik még az AHV kártyát, illetve a személyes iratokat, leginkább a tartózkodási engedélyünket.

Bevallom, nekem fogalmam sem volt arról, hogy mi az az AHV kártya (Die Alters- und Hinterlassenenversicherung). Tulajdonképpen a társadalombiztosítási kártyának felel meg, csak betegbiztosítás nélkül, hiszen arról mindenkinek saját kártyája van (Krankenversicherung) annak függvényében, hogy melyik biztosítót választotta. Ergó azért fontos ez a munkavállaláshoz, mert erre a számra fizeted a nyugdíjjárulékot, amit minden alkalmazásban lévőnek kötelező fizetni. Arról továbbra is megoszlanak a vélemények, hogy kell-e nyugdíjjárulékot fizetniük a nem dolgozó, ámde Svájcban élő feleségeknek.

Régebbi magyar nyelvű oldalakon még olyan információt találtam, hogy nem kötelező, a legújabb svájci oldalakon viszont azt írják, hogy kötelező fizetni, kivéve, ha az alkalmazásban álló házastárs legalább az évi díj minimális összegének (475 CHF) kétszeresét, azaz 950 CHF-et fizet be a nyugdíjkasszába.

Szerettem volna megkérdezni a személyes tanácsadómat is erről, de mivel számomra nem volt felemelő élmény az első találkozásunk, ez sajnos elmaradt. A következő részben jönnek a részletek...


6 megjegyzés:

  1. És neked van olyan AHV számod? Mert nekem pl nincs, csak a férjemnek... És ha az ember akar csak úgy befizetni, vajon lehet? Én lehet, hogy megfontolnám...

    VálaszTörlés
  2. Elvileg most kell igényelnem ilyen AHV kártyát. Ezt is az önkormányzatnál lehet, csak itt nálunk egy másik épületben működő osztályon. Az igénylőlapot aztán elküldik a kanton központjába, jelen esetben Aarau-ba, és kb. 3 hét, amíg megérkezik a kártya.
    Fogalmam sincs arról, hogy ez hogy működik, én is tudom, hogy 3 pillér van, de hogy ez melyik, és kinek, hogyan kell fizetni, nem tudom.

    VálaszTörlés
  3. Az AHV az 1. pillér, a Pensionskasse a 2. és az Önkéntes (Privatvorsorge) a 3.

    VálaszTörlés
  4. Az AHV elvileg a nyugdíj lenne.Felvázolok egy példát: Nekem van 2 alkalmazottam. Mind a kettő után kell fizetnem az úgynevezett nyugdíjjárulékot. Jelen esetben az éves bruttó fizetésének a 13,1%-a az AHV. Ezt ketten fizetjük. Felét én és felét az alkalmazott. Tehát ha valaki 1 évben keres pl. bruttó 42000 Fr.-ot akkor ennek a 6,55%-át (2751/ év) nekem is és az alkalmazottnak is be kell fizetni.Ez csak egy alapnyugdíj, ami Svájcban max. havi 2400 Fr lehet.Ezért érdemes Privat pansionskasse-t is fizetni.3. Pillér.

    VálaszTörlés
  5. Mit lehet tenni ha egy Svájci cég nem fizet ki??

    VálaszTörlés
  6. Üdvözlet!
    Segitseget szeretnék kérni!
    Hova kell fordulnom ha U1 es nyomtatványt kell kikérnem Svájcból?
    Előre is köszönöm a segítséget!
    Galambosi Bálint

    VálaszTörlés