2011. március 7., hétfő

Iskolarendszer

A tankötelezettség akkor kezdődik, amelyik évben a gyerek május 25-ig tölti a 4 életévét. Ezután 2 év óvoda, majd kezdődik az iskola. 6 alapozó év után teljesítmény alapján a tanárok (a szülők meghallgatásával) döntik el, merre tovább, különböző szintek vannak. Az óvoda előtt lehet Spielgruppe-ba járni, évente a heti egy délelőtt ára 7-800 CHF. Ennek a szocializáció a célja. Az oviban az iskolához hasonló elvárások vannak, az iskolához tartoznak. A szünetek egyszerre vannak. Az oviból ugyanúgy nem lehet hiányozni, mint az iskolából. Betegség esetén viszont nem kérnek orvosi igazolást, hiszen egy köhögéssel minek is menne el az ember orvoshoz, meg gondolom jobban megbíznak itt az emberekben. Az iskola és az óvoda ingyenes, és szinte mindent biztosít az intézmény. Csak iskolatáskát, tolltartót, tornacuccot, saját benti cipőt kell vinni, füzetet, könyvet kapnak. Az újonnan érkező bevándorlóknak lehetőségük van speciális felkészítő osztályba járni, ahol senki nem beszél németül. Itt átlagban 8 hónapot töltenek a gyerekek, de egyéni teljesítmény alapján döntik el a tanítónénik, mikor küldik át a gyereket a "rendes" iskolába. Winterthurban legjobb tudomásom szerint 4 ilyen osztály van, több évfolyam gyűlik össze. Ahova az én lányom járt, ott 2-4. osztályig voltak. Egyéni, differenciált oktatás folyt, mindenkinek a saját tempója szerinte haladtak, nem csak a nyelvtanítással, hanem az adott évfolyam tananyagával is.
Az oktatás délelőtt 8-11:50-ig tart, ezután a gyerekek hazamennek, otthon ebédelnek, és évfolyamtól függően 1 vagy több délután visszamennek még 2 órára. A szerda mindenhol szabad. Van lehetőség az iskolában ebédelni, illetve fizetős gyerekmegőrzés is van délutánra, amennyiben a szülők dolgoznak.
Az oktatás sokkal "szabadabb", mint ahogy Magyarországon megszoktuk. A lehető legkevesebb óra van fixen meghatározva, ezek azok a dolgok, amikhez speciális feltételek, helyiség kellenek, ezek az angol (másodiktól van), kézműveskedés, torna. Az összes többi "Unterricht" néven fut, a tanító osztja be, mivel mikor mennyit foglalkozik. (Nem tudom, mennyire általános, de nálunk a házifeladat is sokkal kevesebb, mint Magyarországon volt.) Az oktatás nem olyan frontális, mint otthon, bár órán még nem volt szerencsém részt venni, de az osztályterembe bepillantva, nincs elől, meg hátul, több falon van tábla, az asztalok meg csoportokban vannak, mindenfelé néznek. A kommunikációra a tanítókkal megvan minden lehetőségünk, kaptunk még mobilszámot is, a tanítónéni az első hét után felhívott, és érdeklődött, hogy tetszik a gyereknek az iskola. Neki is és nekem is nagyon.
Az írásról: elsőben nem kezdenek még folyóírással írni, ha jól sejtem ennek az lehet az oka, hogy a gyerek kezének izmai ennyi idősen még nem képesek az ehhez szükséges finom mozgások kivitelezésére, tehát teljesen felesleges őket evvel stresszelni. Nyomtatott betűket használnak, és másodiktól írnak folyóírással. Ami teljességgel eltér a magyar típusútól...
Az oviban elsősorban svájcinémetet beszélnek, de kezdik szoktatni a gyerekeket a hochdeutsch-hoz is. Az iskolában hochdeutschul folyik az oktatás.
Az iskolától/ovitól rendszeresen kapunk mindenféle értesítéseket, mikor mi történik, mi a negyedéves terv az oktatásban/nevelésben.
Az ovi sokkal sulisabb, mint Magyarországon, és az iskola "ovisabb". Az oviba egy idő után egyedül járnak a gyerekek, nyakukban a Pandel-lel, ami egy narancssárga nem is tudom, micsoda, fényvisszaverős akármi, hogy messziről látszódjanak, a nevüket is bele kell írni. Az iskolák/ovik környékén ki van táblázva, hogy "Schulweg", és vigyáznak is tényleg az autósok, továbbá reggelente segítő személyzet álldogál a zebráknál narancssárga szerelésben, és átkísérik a gyerekeket. Amúgy is, szeptemberben teleplakátolják a várost, hogy vigyázat, kezdődik a suli, vigyázzanak a gyerekekre! A gyerekekhez kimegy egy rendőr, és gyakorolják a körülnézést, zebrán átkelést. "Warte, lueke, lose, laufe!"
A tanítójukat magázniuk kell és "Frau/Herr XY"-nak szólítani. Nincs tegezgetés, mint a magyar sulikban! Az oviban is nagy elvárások vannak az önállóság tekintetében, még ha a gyerekért is megy a szülő, nem ő öltözteti, kint kell megvárni! Több a szervezett program, kevesebb játék, több irányított feladat van. Így talán nem lesz akkora trauma az átállás a suliba.
A beiskolázás automatikus, ahogy bejelentkezünk a népességnyilvántartóba, és aktuális lesz valamilyen intézmény látogatása, kapjuk a levelet, hogy ekkor és ekkor itt és itt jelenjünk meg az x nevű tanítónál.

-------------

Oviról a városi honlapon
Suli
Iskolai szünetek

----------------

Amennyiben nem sikerült minden témát érintenem, kérdezzetek, tegyetek hozzá, és akkor beillesztem a cikkbe!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése